Nu ni, nu ska ni få ett blogginlägg som heter duga, för nu har jag uppdaterat min mailinkorg för sista gången i väntan på svar från Hemmafönster.
Som mer eller mindre alla vet så drog jag igång ett letande efter nya fönster till hela huset för drygt ett år sedan nu. Efter att ha jämfört, övervägt fram och tillbaka samt haft hemma både företag och privata snickare för offerter så valde vi slutligen att Hemmafönster skulle genomföra både beställning och installation av våra nya fönster. Vi var verkligen skitnöjda, både med säljare och priset, så det var mer eller mindre bara att slå till. Detta skedde någon gång i början av oktober 2014.
Tänk om man visste redan då, att i vecka 19, år 2015, att fönsterbytet fortfarande inte skulle vara klart.
Jag önskar många gånger nu i efterhand att jag hade skrivit upp varenda datum och misstag i detalj, men jag hade som sagt aldrig trott att det skulle gå såhär långt, som den godtrogna idioten jag är. Här kommer en fin liten "snabbguide", så ni får en liten överblick i hur den här fönsterprocessen har gått till.
- Hittade Hemmafönster i jakt på nya fönster, en av säljarna kom bara några dagar efter första samtalet för att spåna i planer och offert, en supertrevlig kille som verkligen tog sig tid, detta var i början av oktober.
- Efter första mötet så bokades ett till möte, då även snickare var med. Alla parter var nöjda och glada och vi fick en väldigt fin kontakt med både säljare och snickare, en slutgiltig offert skrevs under och vi skulle inom några veckor få hem våra nya fönster, beräknat till ca. vecka 46.
- Vecka 48 så kom äntligen fönsterna med en viss försening (som man mer eller mindre fick räkna med) och snickarna kom en dryg vecka efter att allt hade levererats.
- Under vecka 49 så började snickarna ta loss alla gamla fönster och påbörjade att sätta in de nya. Ett av de nya fönsterna hade en skada, en spricka som gick genom hela glaset. Säljaren var på plats och såg det, så han ställde sig med en gång och beställde en ny kassett, som skulle levereras vecka 6.
- I slutet av vecka 49 så började alla fönster komma på plats, då märker jag när jag kommer hem från jobbet att det skiljer i utseende (ganska ordentligt) på de öppningsbara och fasta fönsterna som sitter bredvid varandra. Jag ringde till säljaren som inte hade tid att svara, men som ringde upp mig dagen därpå. Jag förklarade vad som var fel och han försäkrade sig om att det var det vi hade beställt. Ja, vi hade beställt både öppningsbara och fasta fönster på HANS rekommendation och på HANS lovord att det inte skulle synas någon märkbar skillnad. Jag och Jonas frågade ett X antal gånger innan vi beställde fönsterna i oktober om det skulle synas någon skillnad, men säljaren sa att det bara skulle skilja någon centimeter och den största skillnaden skulle vara att det inte fanns några handtag på insidan. Vi tyckte det lät helt okej med tanke på att vi hade en beställning på 20 fönster och alla fönster behövde nödvändigtsvis inte vara öppningsbara då, men JAG var klar och tydlig när jag pratade med säljaren att jag absolut inte ville ha fasta fönster om det skulle visa sig vara för stor skillnad, eftersom jag är fruktansvärt noga med att det ska bli snyggt. Vi ska ju trots allt leva med dessa fönster resten av vår tid i det här huset.
- Säljaren hade varit hemma och kikat på fönsterna efter det här samtalet för att kolla läget och återkom senare på telefon så vi kunde prata om det, jag upprepade många gånger att jag kände mig väldigt lurad och besviken men han ville inte vika sig och erkänna att det kanske hade blivit lite fel. Att det var en skillnad på fönsterna fanns det ingen tvekan om och under samtalet så kom det fram att han aldrig hade sållt både fasta och öppningsbara fönster med en mittpost i till en kund tidigare (det var de små rutorna ovanför mittposten som såg väldigt olika ut). Jag upprepade många gånger att jag VÄGRADE ha det så här, jag och folk i min närhet ansåg ALLA att jag inte hade fått det jag hade blivit lovad. Jag verkligen bad om att de skulle ta ner fönsterna och reklamera dom, men tydligen så gör inte Hemmafönster det, sålänge inte fönsterna är skadade.
- Efter det här samtalet då säljaren bara avvisade mig och gick runt alla frågor så satt jag mig och ringde konsumentverket, jag var så himla uppgiven och berättade allt som hade hänt, att jag hade fått precis de fönster som jag hade beställt, men att säljaren hade lovat ett annat utseende på fönsterna som inte stämde överrens med verkligheten. För det var inte lätt för mig att veta hur mycket det skulle skilja, när specifikationen de skrev ut på beställningen inte ens kunde rita i mittposten i deras system, vilket för mig nu i efterhand är absurt. Ska man driva ett företag som säljer fönster så får man även se till att ha system som stödjer de fönster man säljer, milimeter-noga! Mannen på konsumenverket var lika uppgiven som jag och sa att jag skulle hålla inne alla betalningar, han trodde knappast att de skulle köpa tillbaka fönsterna efter att säljaren hade sagt sitt, (om han inte kunde erkänna sitt misstag såklart) men om något så skulle vi få en saftig rabatt på fakturan tyckte han.
- En saftig rabatt spelar för mig ingen roll, det enda jag ville ha var fina fönster, som såg likadana ut. Jag var så trött på att prata tomma ord med försäljaren och kände mig väldigt ledsen, där och då så insåg jag att de garanterat inte kommer göra den kund som precis hade köpt 20 enheter för 220.000 kronor nöjd. Efter ett tag, med hjälp från familj och vänner så ringde jag min säljares chef (kan även upplysa er om att trots säljarens vetskap om att jag var ledsen, missnöjd och inte godkände de fönster som satt inne, så hörde han inte av sig under en hel vecka, tills efter att jag hade kontaktat hans chef) för att berätta vad som hade hänt, i hopp om att han kunde fixa den här situationen. Bemötandet från säljarens chef var inte det muntraste, det första han ifrågasatte var "var har du fått mitt nummer ifrån?!", som om att jag vore dum i huvudet som ringde på hans jobbmobil.
- Jag hade två samtal med säljarens chef, tillsist så fick jag ett bud, jag kunde få KÖPA nya öppningsbara fönster (det handlade totalt om 6 av 20 fönster som var fel) till ett rabatterat pris, jo men tack, som om 220.000 kronor inte var saftigt nog?! Budet blev 6 stycken öppningsbara aluminuimfönster för ca 33.000 kronor istället för cirka 70.000 kronor. Och vad har jag för val? När det ENDA jag vill ha är fönster som jag är nöjd med... Vi tackade efter mycket om och men ja till erbjudandet, enbart för att glömma och gå vidare så vi slapp krångla mer.
- Något som även står på Hemmafönsters hemsida är att de alltid ska ha en besiktning av alla fönster innan man behöver betala fakturan, för att se så att det inte har blivit något fel. Den säljaren som vi hade från början kom inte (har dessutom inte hört av honom sen allt blev fel) utan hans kollega tog helt plötsligt över oss som kunder. Den 18 december kom han och granskade alla fönster vid 19-tiden på kvällen, vi påpekade att snickarna (som ingår när man väljer fönsterbyte hos Hemmafönster) hade sågat fel på några foder samt att det även saknades foder till ett fönster på bottenvåningen. Andra grejer vi påpekade var även en plåtlist som satt under vissa fönstebleck utvändigt, men inte på andra. Allt skrevs upp och den nya säljaren sa att allt skulle åtgärdas. Vi skrev även på den nya offerten för de fönster som blev fel och jag påpekade även att jag ville ha en specifikation för de fönster som VI skulle bli tvungna till att sälja på EGEN hand sen, allt var tiptop och vi var nöjda med den nya säljaren.
- Efter det sista mötet med säljaren så har det varit en del mailkontakt. Någon specifikation kom aldrig trots att jag mailade flera gånger, det var alltid ursäkter eller att de hade mycket att göra vid bokslutet, tillslut fick jag äntligen specifikationen, den 17 MARS, efter ett antal påminnelser. I samma veva så hade jag även mailat om glaskassetten som skulle komma vecka 6, SOM ALDRIG KOM. Jag tänkte "jaja, de kanske har slagit ihop kassetten med leveransen för de nya fönsterna som skulle komma vecka 8", men vecka 8 kom och de nya fönsterna levererades - men någon kassett eller nya foder fanns det inga spår av, jag hade heller inte fått någon återkoppling angående plåtskenorna under fönsterblecken vid den här tiden. Jag mailade direkt när jag märkte att både foder och kassetten saknades och skrev tydligt att jag ENBART ville ha mailkontakt eftersom jag vill ha tid och datum för leverans skrivtligt numera. Jag var (ÄR) så jävla trött på löften som inte hålls från deras sida, så det bästa är att visa svart på vitt. Men något svar fick jag inte om kassetten, men svar på andra grejer i samma mail fick jag, säljaren bad även om att få mitt nummer så han kunde ringa mig, VA?! Mitt nummer VET JAG att ni har, JAG ÄR JU KUND HOS ER, dessutom så har båda säljarna ringt mig fler gånger tidigare. Jag sket fullständigt fan i att svara på det mailet, några dagar så ringer säljaren ändå för att berätta vad som hade hänt med glaskassetten.
- Tydligen så fungerar kommunikationen mellan fabrik och säljare inte så sinnesjukt bra på Hemmafönster, för fabriken påstod att när de hade fått beställningen på kassetten så var det FEL mått på den, och istället för att återkoppla till säljaren och meddela att det är fel så gör dom INGENTING och ignorerar betsällningen, utan att någon får vetskap om det. Ni hör ju själva, hur jävla dumt kan det bli egentligen?
- Fönsterbyte för de nya fönsterna skedde vecka 9, Hemmafönster "bjöd" på arbetskostnaden då (Mmm, vi fick bara inte det vi ville ha från början och fick beställa nya fönster). Det lustiga var att de snickarna som hade gjort första fönsterbytet inte längre fick göra fönsterbyte hos oss, utan ett nytt företag med nya snickare kom (spekulerades om på ryktesvägar att de första snickarna inte fixade monteringen så bra). När de skulle byta ut fönsterna så märkte de att två av de sex som de bytte var monterade med alldeles för lite marginal, med andra ord så var de felmonterade och fick nästan slå ut dom. Självklart var de ärliga och berättade vad de hade upptäckt, vilket jag uppskattar enormt. Säljaren däremot uppskattade INTE att jag hade fått den här informationen från snickarna, speciellt inte när han inte hade en aning om det, 6 veckor efter upptäckten. Kan poängtera att vi var mycket nöjda med snickarna som var här på slutet, supertrevliga och gjorde jobbet, precis som det ska vara.
- Fönsterbytet påbörjades och blev klart veckan då jag hade blivit snittad och fått mitt första barn, jag antog att säljaren skulle höra av sig inom kort för en ny besiktning men jag hade inte bråttom med att kontakta någon säljare för att bestämma ett datum, eftersom jag inte var helt fit for fight. Men dagarna gick och blev till veckor. Jag VET att snickarna hade anmält att arbetet var färdigt hos oss, så att säljarna inte skulle vara informerade var högst osannolikt. Tillslut, efter drygt en månad så kommer en faktura på posten, som skulle vara betald inom 7 dagar. Där och då blev jag så arg. HUR kan dom vilja ha betalt utan en besiktning när det har varit så ENORMT mycket krångel och fel för oss från början till slut? VI om några kunder borde dom hålla ett extra öga på, när de redan vet hur allt har skötts (eller inte skötts).
- Jag satt mig och skrev ett mail till den säljaren vi hade på slutet, när jag fick svar så bad han om ursäkt och vi bokade ett dag för besiktning. Han kom hit och det var jättetrevligt, vi gick igenom alla nya fönster och det första han sa när han kom innanför dörren var "Oj vilken skillnad det blev med öppningsbara fönster, jag jämförde med ett foto som den andra säljaren tog innan bytet och jag förstår verkligen vad ni menade". Säljaren skrev dessutom upp numret på kassetten som var tvungen att beställas om, och jag påpekade plåtskenorna än en gång i ett mail efter mötet (för jag glömde fråga när han var hemma) och fick till svar att han skulle prata med snickarna när de skulle ha en träff... Jag svarade att det lät bra och att vi hade fått hem glaskassetten äntligen.
- I onsdags förra veckan hade de sitt möte, säljaren som skrev att han skulle ringa efter det har (tro det eller ej) inte ringt. Nu har det gått 8 dagar och jag väntar fortfarande på ett samtal om när dom ska komma och fixa allt. Jag VÄGRAR ringa/maila och påminna honom en gång till, jag gör det bara inte. Nu får det vara nog.
Jag tänker publicera en bild på hur det såg ut när de fönster som var "fel" var monterade samt hur det ser ut idag, för att ni ska få en mer tydlig bild på hur det faktiskt såg ut. Jag skulle kunna visa upp de mailkonversationer jag och säljaren har haft för att bevisa alla löften och ursäkter, men jag väljer faktiskt att inte hänga ut någon. Jag har under HELA den här tiden varit trevlig, visat hänsyn och förlåtit, men nu orkar jag inge mer. Jag vill ha det här överstökat och jag vill ALDRIG mer behöva ha kontakt med det här företaget igen. Båda säljarna har varit supertrevliga och snälla, men att inte kunna stå för sina misstag gör mig väldigt besviken. Vi har lagt en total kostnad på drygt 250.000 kronor för att få de fönster vi vill ha, vi sitter dessutom fortfarande med 6 stycken fönster som ingen vill köpa, efter att haft dom ute på Blocket i snart 2 månader... Fönster till ett värde av drygt 50.000 kronor som vi nu säljer för 20.000 totalt. Allt det här har varit så tröttsamt, inte ens idag, den 7 maj (drygt 25 veckor senare) är vi färdiga med ett simpelt fönsterbyte, trots att vi sitter inne på grejerna. Foderna som aldrig kom i någon leverans frågade säljaren vid sista besiktningen om jag kunde åka och köpa själv, så jag kunde ge honom kvittot och att han sedan skulle göra en utbetalning till mig. Dum som jag var så sa jag "Ja men självklart så fxar jag det", för att jag dels är för snäll och dels hade gett upp hoppet om att få några annars. Men med en 3 månader gammal bebis så är det svårt att få tid till att åka iväg och köpa nya foder, när jag dessutom måste fixa en kärra för att få hem dom... Det har minst sagt varit ett skitigt fönsterbyte, som med lätthet kunde ha skötts tusen gånger bättre. Men nu står vi där vi gör och jag vill att folk tänker sig för.
Tänk vad enkelt det hade varit om säljaren från början bara hade sagt "Ja jo, det kommer skilja en del om ni väljer öppningsbara och fasta fönster så om ni vill ha symetri så välj enbart öppningsbara isåfall" istället för att säga att det skiljer så lite så det skulle bara märkas om man stod och måttade fem centimeter ifrån. Gjort är gjort och jag har delat med mig av min erfarenhet av Hemmafönster. Jag anklagar verkligen ingen för att ha lurat oss, jag tror att det handlade om den mänskliga faktorn, att man gör fel - att alla gör fel och i detta fallet så fick vi faktiskt inte det som vi (och även säljaren) trodde att vi skulle få. Synd bara att Hemmafönster inte kunde vara schysstare än att köpt tillbaka de fönster som blev fel... "Det kommer inte vara några som helst problem att få dom sålda för er på egen hand ändå", mmm, men till vilket pris?!
Här ser ni skillnaden, till vänster har ni ett öppningsbart fönster och det till höger är fast.
Och såhär ser det ut när båda är öppningsbara. Om vi hade valt fönster utan mittpost så hade jag kunnat gå med på att skillnaden mellan öppningsbart och fast inte var så stor, men MED mittpost så skiljer sig de mindre rutorna ganska mycket till form och storlek.
En bild på den trasiga glaskassetten som vi numera har hemma, men som ingen kommer och sätter i...
_______________________________________________
Idag den 11 maj 2015 så ringde en av snickarna och sa att de skulle komma och fixa det sista under veckan. Hemmafönster har dock inte hört av sig.
Jag skulle ta dit Plus eller Kalla Fakta! Får de Janne Josefsson flåsande i nacken blir det säkert andra bullar.